Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna

Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna (studia 2-letnie magisterskie)

Studia magisterskie na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna umożliwiają zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i nauk społecznych, umiejętności refleksyjnego oglądu rzeczywistości edukacyjnej, rozumienia jej społeczno-kulturowego kontekstu, prowadzenia badań, rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych, szczególnie w obszarze szeroko rozumianego poradnictwa.

Umożliwiamy:

  • nabycie gruntownej znajomości teorii i praktyki poradnictwa,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i interpersonalnych,
  • nabycie sprawności w posługiwaniu się warsztatem diagnostycznym,
  • doskonalenie umiejętności budowania relacji doradczej,
  • rozwój świadomości odpowiedzialności za profesjonalizm i etykę.

Studenci poznają:

  • teorie pomocy i poradnictwa,
  • kulturowe uwarunkowania jego działania,
  • prawidłowości i zaburzenia rozwoju,
  • koncepcje rozwoju zawodowego i zarządzania karierą,
  • metody wspierania rozwoju osobistego i terapii pedagogicznej,
  • zagadnienia z zakresu poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego.

Wybrane przedmioty:

  • Psychopatologia rozwoju
  • Teoretyczne podstawy pomocy psychopedagogicznej i poradnictwa
  • Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej
  • Podstawy wiedzy o małżeństwie i rodzinie
  • Metody pracy w poradnictwie indywidualnym i grupowym
  • Poradoznawstwo
  • Poradnictwo edukacyjno-zawodowe i doradztwo karier
  • Poradnictwo wychowawcze i rodzinne
  • Metody diagnozy i terapii pedagogicznej
  • Poradnictwo wielokulturowe
  • Etyka zawodu doradcy
  • Zarządzanie karierą
  • Logopedia

Metody dydaktyczne:

Studia realizowane są zarówno z wykorzystaniem wykładów i seminariów, jak i z zastosowaniem metod aktywizujących, np.:

  • gry symulacyjne,
  • odgrywanie ról,
  • case study,
  • wideotrening,
  • photolangage.
  • Kładziemy nacisk na uczenie się w oparciu o doświadczenie zgodnie z modelem D. Kolba.

Kompetencje:

Absolwent studiów pedagogicznych na specjalności Poradnictwo i pomoc psychopedagogiczna posiada pełne kwalifikacje pedagogiczne, jest przygotowany do prowadzenia etycznej działalności prospołecznej, samodoskonalenia oraz kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia.

Szczegółowe kompetencje zdobywane w trakcie studiów to:

  1. diagnozowanie możliwości i potrzeb oraz wspomaganie rozwoju dzieci, młodzieży i osób dorosłych;
  2. organizowanie i prowadzenie poradnictwa indywidualnego i grupowego oraz szkoleń;
  3. stosowanie nowoczesnych metod i technik doradztwa;
  4. prowadzenie pracy korekcyjno-kompensacyjnej;
  5. organizowanie i prowadzenie poradnictwa wychowawczego dla dzieci, rodziców i nauczycieli, podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych;
  6. organizowanie oraz prowadzenie poradnictwa edukacyjno-zawodowego oraz zarządzanie karierą;
  7. prowadzenie poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego,
  8. projektowanie i realizacja działań edukacyjnych w zakresie wspierania, optymalizacji i korekty procesów rozwojowych.

Możliwości zatrudnienia:

Zdobyta wiedza i kompetencje predysponują naszych absolwentów do zatrudnienia w charakterze pedagoga-doradcy–trenera w:

  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zawodowych, małżeńskich i rodzinnych,
  • szkołach każdego typu,
  • Urzędach Pracy,
  • Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej,
  • Centrach Edukacji i Pracy Młodzieży
  • Akademickich Biurach Karier
  • instytucjach administracji samorządowej,
  • centrach doradztwa prowadzonych przez organizacje pozarządowe i stowarzyszenia,
  • świetlicach terapeutycznych i środowiskowych,
  • ośrodkach adopcyjnych,
  • ośrodkach poradnictwa obywatelskiego,
  • agencjach doradztwa personalnego i pośrednictwa pracy,
  • działach ds. personalnych i rozwoju kadr,
  • innych punktach konsultacyjnych i doradczych.

Na pytania dotyczące specjalności można uzyskać więcej informacji u koordynatora:

dr Violetta Drabik-Podgórna
pok. 31 A 
71 367 20 01 w.128
violetta.drabik-podgorna@uwr.edu.pl